Bosbranden vlakbij Boddington - Reisverslag uit Boddington, Australië van Daniël Lee - WaarBenJij.nu Bosbranden vlakbij Boddington - Reisverslag uit Boddington, Australië van Daniël Lee - WaarBenJij.nu

Bosbranden vlakbij Boddington

Door: Daniël van Lee

Blijf op de hoogte en volg Daniël

14 Februari 2015 | Australië, Boddington

De laatste paar weken was er een gigantische bosbrand in de omgeving van Boddington. Het vuur heeft 50.000 hectare land verbrand.
In Australië komen heel veel bosbranden voor en alle dorpjes, in de countryside, hebben daarom een eigen, vrijwilligers brandweer (alleen de grote steden hebben officiële, betaalden brandweermannen). Hier kan je je vrijwillig voor op geven, je krijgt training en dan wordt je opgeroepen als er brand is. In Bod is het vrijwilligers team ongeveer 50 man groot, maar dit was niet genoeg om deze vuurzee te kunnen terugdringen. Het was "out of control" en er moest hulp komen vanuit Perth. Zo'n honderd brandweermannen en een half dozijn politieagenten kwamen de troepen hier versterken. Veel van de omliggende boeren moesten evacueren en zelfs een heel dorp iets verderop. Op een gegeven moment was er zelfs sprake van dat Boddington zou worden geëvacueerd, maar uiteindelijk was dat niet nodig. Als dit wel zou zijn gebeurd, zouden we naar familie in Perth zijn gegaan.
Natalie, als politieagent, heeft het de afgelopen weken super zwaar gehad. Tien dagen achter elkaar, shifts van elf uur lang. Gelukkig waren deze shifts gedurende de dag, en niet 's nachts...
Op het moment is het vuur nu zo goed als uit. En zijn alle brandweermannen, die uit een andere staat waren ingevlogen, weer terug naar huis. Maar het had ook heel anders kunnen lopen als de wind was gedraaid...

Het was allemaal best wel spannend, maar stiekem was het ook wel erg interessant, zeker omdat Natalie er zoveel over kon vertellen.

Ook heb ik nagedacht over wat ik verder met mijn tijd in Australië wil gaan doen. Tot en met begin augustus heb ik in Australië en mijn contract in Bod verloopt in maart. Ik zou kunnen reizen voor vier maanden, maar, zonder over de kosten te beginnen, heb ik er ook niet zoveel zin in om zo lang te reizen.
Het plan is om tot begin juli naar een nieuwe hostfamily te gaan en daarna een maandje te reizen. Vorige week heb ik met een aantal families geskypt en ik had gelijk een "klik" met een gezin uit Noranda, een wijk in Perth. Harstikke leuke mensen met drie jongens; tien, acht en vijf jaar oud. Ze gaan alle drie full-time naar school en ik breng ze hiernaar toe en haal ze ook weer op. Daar tussenin heb ik vrij en ik hoop dat ik kan helpen op een basisschool in de buurt, want ik heb nog steeds het plan om hierna de Academische Pabo te gaan doen en het lijkt mij fantastisch om te zien hoe het basisonderwijs in Australië zich afspeelt.

Ik ga zo meteen even lekker Australisch eten; steak met een salad.
Doei!

  • 14 Februari 2015 - 21:18

    Carien Bomer:

    ha Daniel ,

    je hebt wel spannende tijden gehad !.
    hier vonden we het ook heel spannend met die bosbranden .
    je tijd daar zit er bijna op begrijp ik , maar je hebt al weer een ander leuk contact .
    het zou super zijn als dat gaat lukken en als je op de basisschool mag hospiteren ,
    als ze jou een maal kennen daar op school , zijn ze vast heel blij met jou als 'hulp ".
    geniet nog van je laatste weken daar en succes met het afscheid !
    we horen graag weer hoe het verder gaat .
    lieve groet ook van Toon ,
    Carien

  • 14 Februari 2015 - 21:37

    Johanna Leur:

    Lieve Daniël,als je dat allemmaal niet spannend noemt .....dan weet ik het niet meer.
    goed idee om te helpen op school.
    Is er meer verkeer op je nieuwe standplaats?Meer stads?Grappig dat je weer een auto tot je beschikking hebt,dat zal wennen zijn als je weer thuis bent en dan niet te vergeten de maaltijden!
    Geef Leon een extra knuffel van mij......fijn dat hij ook zo lief voor jou is....geniet van alle niewe
    indrukken......liefs van mij oma Johanna.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniël

Dit is mijn blog over mijn avonturen als Au Pair in Australië.

Actief sinds 23 April 2014
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 12518

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

01 September 2014 - 01 Juni 2014

AuPairInAustralië

Landen bezocht: