Fishing is awesome! - Reisverslag uit Mandurah, Australië van Daniël Lee - WaarBenJij.nu Fishing is awesome! - Reisverslag uit Mandurah, Australië van Daniël Lee - WaarBenJij.nu

Fishing is awesome!

Door: Daniël van Lee

Blijf op de hoogte en volg Daniël

06 April 2015 | Australië, Mandurah

Vissen is geweldig. Ik kan niet begrijpen hoe ik deze negentien jaar ben door gekomen zonder dit ooit te hebben gedaan. Een heerlijke manier om tot rust te komen en de boel de boel te kunnen laten. Haren in de wind, neus in de zeelucht en een hengel in de hand.

Chris heeft mij dit weekend ingewijdt in de "Art of Fishing". We zijn naar Mandurah, ten zuiden van Perth, gegaan en hebben daar twee nachten bij Nanny (oftewel oma) geslapen. Een heel erg lief mens; verwent de kids en was heel erg gastvrij.
Op de eerste dag zijn we gaan zwemmen in het zwembad en 's avonds naar het strand gegaan om Yellowtails te vangen. Vanuit de branding gooi je de hengel uit en wacht je op een klein rukje aan de lijn. Rustig de lijn in blijven halen, zodat er spanning op blijft staan.
Het strand was prachtig en zo was de zonsondergang. Er waren daar "Sandflies" op het strand; gemene insecten die je bijten. Cooper was heel veel gebeten. Helaas konden we dit niet over de Yellowtails zeggen; geen één had er zin in om gevangen te worden.

De volgende dag had ik de hoop dat ik lekker kon uitslapen, want het was nu eenmaal de paasvakantie. Maar nee, voor zonsopgang al gewekt om Herrings te gaan vangen. Dit zijn vissen van een voet lang en worden ook in de branding gevangen. Samen met de jongste boy, Jacob, en Chris zaten we al voor zes uur in de auto op weg naar het strand.
Een aantal maden aan de haak en wat "burly" (graan product om de vissen te lokken) in de dobber en dan de hengel uitwerpen. Dit was een veel groter succes; in twee uur tijd hadden we er al 24 gevangen, wat gelijk ook het maximale was dat je op één dag mag vangen per twee personen. We hebben zelfs een "guardie" gevangen; een kleine zwaardvis die erg veel graten heeft, maar wel erg lekker is.
Geweldig hoe het voelt als je beet hebt en dan de vangst binnenhaalt.
Verschrikkelijke spartelaars, die Herrings zeg, met hun prikkels op de rug, maar geen gezeur: pak de vis op en "Neck him" (breek zijn nek zodat hij leegbloedt in plaats van dat het vlees bebloed raakt).
Hierna terug gegaan om de vangst te ontschubben, te fileren en daarna te bakken in een korstje van ei en bloem.

Later op de dag zijn we nog wezen "Crabben" in het estuarium (waar het zoete water van de rivier in aanraking komt met het zoute water van de zee en daardoor brak wordt) en hebben er vijftien gevangen. Ook hebben we daar dolfijnen gezien en hebben ze gevoerd. Wat een prachtige vissen zijn dat toch!

In de avond kwam Nanny met het idee om de Possums te gaan voeren. Dit zijn bomenklimmers van ongeveer twee voet groot die familie zijn van de kangaroo (en ook een buidel hebben voor hun jonge). Vlakbij haar huisje is een bos waarin ze leven en ze komen in de schemering naar de rand van het bos toe, omdat ze weten dat ze gevoerd worden. Wat een schattig beestjes en helemaal niet bang.

Nog even kort wat over mijn werkzaamheden als Au Pair hier en daarna ga ik lekker eten; nog wat crabs die we gevangen hebben en daarna spaghetti & meatballs!

Ik breng de boys naar school en haal ze ook weer op. Dan zorg ik voor de "afternoon tea" en houdt ze bezig totdat Nicole thuiskomt rond een uur of zes. Zoals de meeste broers hebben ze een echte haat-liefde relatie met elkaar; ze maken heel veel ruzie, maar kunnen ook geen uur zonder elkaar. Het is soms lastig om ze onder controle te houden, want ze kunnen erg opgewonden raken en doordraven. Ik ben de laatste tijd meer met "time-outs" gaan werken en ik moet zeggen dat het effect heeft. Maar het makkelijkste (en gelijk het moeilijkste ook) is ze een activiteit te geven die ze met z'n allen kunnen doen. Dan zijn ze een super goed team!
Chris en Nicole zijn erg lieve mensen en ik kan goed met ze opschieten. Ik ben blij dat ik hier ben terecht gekomen!

Ik mis Natalie, Kent en Leon af en toe wel erg... Jammer dat ze zo ver weg wonen. Volgend weekend komen ze naar Perth en gaan we samen wat doen. Daar heb ik erg veel zin in!

Nu is het vakantie en doe ik twee hele dagen en drie halve dagen per week. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan...
Na de vakantie ga ik in ieder geval twee keer op de basisschool helpen en misschien kan ik daar zelfs wel wat structureels gaan doen.

Ik zal dit keer wat foto's toevoegen!

  • 06 April 2015 - 16:05

    Joost:

    lieve Daniël,
    de sportiviteit springt van het scherm af. Het is gedaan met je rust. Een prachtige ervaring zo te lezen. Niet alleen in het vissen maar ook in het opvoeden; hoe hou je de broers aan de lijn.
    Ik heb tot nu toe gedacht dat je graag terug zou komen naar "ons Holland" maar nu begin ik toch te twijfelen. Ik ervaar trekkracht in je verhalen.
    Prachtig hoe de wereld aan je voeten ligt,

    nog een fijne tijd! Hier zien we de horizon al.

    harte groet,
    Joost

  • 06 April 2015 - 21:21

    Johanna Leur:

    Nota bene,gsiteren spyken en nu weer contact en mooie fotos...
    Enig jouw ervaringen met "vissen", als je weer thuis bent,weet ik niet hoe dat hier gaat......
    Er zijn mensen die daar helemaal dol op zijn.Jij hebt daar wel hele beeldige soorten.
    Geweldig dat je daar ook wat op school kan doen,grappig dat die jongens zo veel ruzie maken
    goeie leerschool als ze straks de wijde wereld in moeten,dat heb ik wat te laat ondervonden,
    wij hielden niet van ruzie....zo zie je maar weer.
    Het was gisteren erg gezellig met jouw familie,lekker gegeten en genoten van David zijn grapjes!
    Ga jij die speciale sport ook nog doen?
    Liefje ik ben moe,ik ga naar bed ,blijf aub genieten en ontspan je met je vissen!!!
    Het was enig je te zien....heel veel liefs Oma Johanna.

  • 07 April 2015 - 11:46

    Chris:

    ha lieve Daniel. Wat een verschil deze familie met je vorige en toch zijn ze allebei je even lief. Ben benieuwd als je terug bent of we je dan ook kunnen vinden in de branding (is wel een stuk kouder hier ;-). Een opmerking die ik niet kan nalaten; een dolfijn is geen vis (moet je ook niet willen vangen) maar een zoogdier. En ik zie dat je ook al cricket. Een grote sport in Australië en volgens mij ook een sport waar je rustig van wordt (althans ik heb er vroeger in Engeland veel naar gekeken en dat vond ik al rustgevend. liefs
    Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniël

Dit is mijn blog over mijn avonturen als Au Pair in Australië.

Actief sinds 23 April 2014
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 12510

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

01 September 2014 - 01 Juni 2014

AuPairInAustralië

Landen bezocht: